4 | Bjørn & Knud Olsen, Præstø | 1943 | | | | Bådebyggerne Bjørn og Knud Olsen etablerede omkring 1940 deres eget lille værft på havnen i Præstø. Da Skandinavisk Sejlerforbund i 1941 udskrev en konkurrence om en entypebåd bidrog Knud Olsen med en båd, han kaldte "Svanen". Konkurrencen kårede ikke nogen vinder ud af de 58 indsendte forslag, men en anden og tredje præmie blev delt memmen tegningerne af "Svanen" og "Vega2" med kr. 900 til hvert af de to projekter, hvilket må anses for at være næmest ved at opfylde de for konkurrencens retningslinier for en Nordisk Folkebådforslag "Svanen" og "Vega2" dannede efterfælgende grundlaget for det, der sener blev til den kendte Nordisk Folkebåd.
Brødrene Olsen ophørte med at drive bådebyggeri i Præstø lige efter krigen, da det var svært at få materialer. De tog derfor til Sverige, hvor de fik arbejde på brødrene Ohlssons bådebyggeri i Orust. De vendte dog senere tilbage til Danmark.
Knud Olsen huskes blandt andet for at have konstrueret OK-jollen, Bandholm 20, 24, 26, 27, 28 og 35 samt KO 700.
Bjørn glimrede ved konstruktionen af LA-krydseren, Nimbus 26, 30 og 35 samt Olsen 31.
Bådebygger Svend Aage Hansenius Nielsen køber i juni 1955 båden, der stod på land i Skovshoved Havn og var i en ynkelig forfatning.
Prisen var 7.000 kroner. Svend gik herefter i gang med at sætte båden i stand. I en alder af 76 år solgte Nielsen - som han blev kaldt i Hellerup Sejlklub - båden der på daværende tidspunkt var i meget fin stand.
Båden var i Nielsens tid hvid med blanke karme, hvidt dæk og ruftag og blank forluge.
Kopier af gl. målerbreve, artikler forefindes i arkiv.
Båden havde en mindre rolle i biograffilmen Pigen og Drømmeslottet fra 1974, hvor hovedrolleindehaverne Lisbet Dahl og Lars Høy, på et tidspunkt i filmen, var ude på en lille romantisk sejltur. I en lille scene bliver båden også sejlet af Karl Stegger med Poul Hagen som gast.
Morten på Københavns Yacht- og Motorbådsværft, har i 2011 til DFÆL oplyst, at han i 2003 huggede "John Silver" op. Dermed er endnu en af de gamle faldet bort. . |