4 | Bjørn & Knud Olsen, Præstø | 1943 | | | | Bådebyggerne Bjørn og Knud Olsen etablerede omkring 1940 deres eget lille værft på havnen i Præstø. Da Skandinavisk Sejlerforbund i 1941 udskrev en konkurrence om en entypebåd bidrog Knud Olsen men en båd, han kladte "Svanen". Konkurrencen kårede ikke nogen vinder, men 5 forslag af de 58 indsendte blev præmieret heriblandt "Svanen" . Sammen med de fire øvrige præmierede forlag dannede "Svanen" grundlaget for det, der sener blev til den kendte Nordisk Folkebåd.
Brødrene Olsen ophørte med at drive bådebyggeri i Præstø lige efter krigen, da det var svært at få materialer. De tog derfor til Sverige, hvor de fik arbejde på brødrene Ohlssons bådebyggeri i Orust. De vendte dog senere tilbage til Danmark.
Knud Olsen huskes blandt andet for at have konstrueret OK-jollen, Bandholm 20, 24, 26, 27, 28 og 35 samt KO 700.
Bjørn glimrede ved konstruktionen af LA-krydseren, Nimbus 26, 30 og 35 samt Olsen 31.
Bådebygger Svend Aage Hansenius Nielsen køber i juni 1955 båden, der stod på land i Skovshoved Havn og var i en ynkelig forfatning.
Prisen var 7.000 kroner. Svend gik herefter i gang med at sætte båden i stand. I en alder af 76 år solget Nielsen - som han blev kaldt i Hellerup Sejlklub - båden der på daværende tidspunkt var i meget fin stand.
Båden var i Nielsens tid hvid med blanke karme, hvidt dæk og ruftag og blank forluge.
Kopier af gl. målerbreve, artikler forefindes i arkiv.
Båden havde en mindre rolle i biograffilmen Pigen og Drømmeslottet fra 1974, hvor hovedrolleindehaverne Lisbet Dahl og Lars Høy, på et tidspunkt i filmen, var ude på en lille romantisk sejltur. I en lille scene bliver båden også sejlet af Karl Stegger med Poul Hagen som gast.
Morten på Københavns Yacht- og Motorbådsværft, har i 2011 til DFÆL oplyst, at han i 2003 huggede "John Silver" op. Dermed er endnu en af de gamle faldet bort. . |